Δημοφιλείς αναρτήσεις

Δευτέρα 23 Φεβρουαρίου 2009

τι ειναι "παιδεια" τελικα

Μέσα σε τρεις ημέρες μαθαίνεις την ύλη μιας ολόκληρης χρονιάς λένε δάσκαλοι και μαθητές σ΄ ένα σχολείο στη Βορειοανατολική Αγγλία, οι οποίοι πειραματίζονται με το νέο σύστημα «εκμάθηση κατά διαστήματα» (spaced learning). Η «Γκάρντιαν» έστειλε έναν συντάκτη της να δώσει εξετάσεις για να το διαπιστώσει.

Το μάθημα έγκειται σε μια εντατική παρουσίαση με σλάιντς, η οποία επαναλαμβάνεται τρεις φορές με ενδιάμεσα 10λεπτα διαλείμματα κατά τα οποία οι μαθητές κάνουν τους ζογκλέρ παίζοντας με μπάλες. Έπειτα από μία ώρα, οι μαθητές είναι έτοιμοι να εξεταστούν στο ένα έκτο της ύλης του μαθήματος μιας ολόκληρης χρονιάς. Θεωρητικά τουλάχιστον, με αυτή τη μέθοδο «εκμάθησης κατά διαστήματα» ένας έφηβος θα μπορούσε να δώσει με επιτυχία εξετάσεις σε ολόκληρη την ύλη ενός μαθήματος μιας ολόκληρης χρονιάς έπειτα από προσπάθεια μόλις τριών ημερών!

Το εν λόγω σύστημα ανατρέπει τον τρόπο διδασκαλίας και την αξία των εξετάσεων. Δάσκαλοι και στοχαστές απ΄ όλο τον κόσμο επισκέπτονται το Μονκσίτον, στο Τάινσαϊντ της Βορειοανατολικής Αγγλίας, για να ενημερωθούν από πρώτο χέρι για την «εκμάθηση κατά διαστήματα», η οποία δοκιμάζεται στο Γυμνάσιο-Λύκειο της πόλης τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Διευθυντής του σχολείου είναι ο Πολ Κέλι, ο οποίος εισηγήθηκε τη μέθοδο αφού διάβασε στο περιοδικό «Scientific Αmerican» ένα άρθρο με θέμα «πώς να κάνετε τις μνήμες αξέχαστες», του κορυφαίου Αμερικανού νευρολόγου Ντάγκλας Φιλντς. Ο Φιλντς διαπίστωσε κάνοντας πειράματα σε ποντίκια ότι η διέγερση των εγκεφαλικών κυττάρων πρέπει να επαναλαμβάνεται τρεις φορές με διαλείμματα των 10 λεπτών από τη μία φορά στην άλλη για να γίνει μόνιμη η σύναψη- η χημική και βιολογική διαδικασία που μετατρέπει στον εγκέφαλο τις βραχυπρόθεσμες ενθυμήσεις σε μακροπρόθεσμες μνήμες.

Ξεφτέρια. Αφού διάβασε το άρθρο, ο Κέλι ζήτησε από την Άντζελα Μπράντλι, που δίδασκε Φυσικές Επιστήμες, και τρεις μαθητές να οργανώσουν μια παρουσίαση σλάιντς με ΡowerΡoint και 90 λεπτά διδασκαλίας Φυσικής που να περιλαμβάνουν 20λεπτα εντατικής εκμάθησης και 10λεπτα διαλείμματα συγκεκριμένης σωματικής δραστηριότητας- αρχικά έπαιζαν μπάσκετ.

Οι δοκιμές είχαν εντυπωσιακά αποτελέσματα. Σαράντα οκτώ μαθητές διδάχθηκαν όλη την ύλη της Βιολογίας με τη μέθοδο της «εκμάθησης κατά διαστήματα» μέσα σε 90 λεπτά της ώρας. Μια εβδομάδα μετά, έδωσαν εξετάσεις, ένα χρόνο νωρίτερα από το κανονικό, και πέρασε το 80% της τάξης!

Η «Γκάρντιαν» έστειλε στο Μονκσίτον τον δημοσιογράφο Πάτρικ Μπάρκχαμ για να δοκιμάσει τη μέθοδο. Ο Μπάρκχαμ δεν έχει σχέση με τις φυσικές επιστήμες και τελείωσε το Λύκειο το 1991- με άλλα λόγια, όσα είχε μάθει για τις εξετάσεις είχαν πλέον εξαφανιστεί από το μυαλό του. Οι «συμμαθητές» του εκφράστηκαν θετικά για το σύστημα. «Σου δίνει την ευκαιρία να διασκεδάσεις καθώς μαθαίνεις», είπε ένα κορίτσι. «Δεν χρειάζεται να είσαι συνεχώς συγκεντρωμένος», πρόσθεσε ένα άλλο.

Προβολή σλάιντς. Η διδασκαλία γίνεται με προβολή σλάιντς τα οποία σχολιάζει ο καθηγητής. «Θέλω να σημειώσω πράγματα- αυτός είναι ο τρόπος μου για να θυμάμαι- όμως τα στιλό και τα χαρτιά θεωρείται ότι αποσπούν την προσοχή» γράφει ο δημοσιογράφος. «Τα σλάιντς περνούν γρήγορα- πολύ γρήγορα για μένα. Έπειτα από 15 λεπτά σταματάμε και αρχίζουμε να κάνουμε τους ζογκλέρ πετώντας μπάλες στον αέρα».

Ο δημοσιογράφος του «Γκάρντιαν» περίμενε πέντε ημέρες για να εξεταστεί σε αυτά που υποτίθεται ότι είχε μάθει με το «spaced learning», ώστε να διαπιστώσει αν οι συνάψεις του είχαν πραγματικά ενισχυθεί και σχηματίσει μακροπρόθεσμες μνήμες. Διαπίστωσε ότι θυμόταν εντυπωσιακά πολλές πληροφορίες από το μάθημα - τόσο τις φωτογραφίες όσο και τα λόγια του δασκάλου. «Η παρουσίαση φαίνεται ότι ενίσχυσε τις όποιες περιορισμένες γενικές γνώσεις υπήρχαν στο κεφάλι μου» σημειώνει. Η βαθμολογία της εξέτασής του ήταν άριστα (Α).
LΙΝΚ:
● http://www.monkseaton.org.uk/

Η κόντρα των επιστημόνων

Ο διευθυντής του σχολείου Πολ Κέλι πιστεύει ότι η «εκμάθηση κατά διαστήματα» συνιστά μια «αλλαγή παραδείγματος» στις ιδέες μας για το σχολείο εξίσου σημαντική με τη θεωρία της σχετικότητας του Αϊνστάιν για την παραδοσιακή φυσική. Υπάρχουν ωστόσο και αντιρρήσεις. «Ο σκοπός της παιδείας είναι να αποκτήσει κανείς μια βαθύτερη κατανόηση των πραγμάτων, όχι απλώς να μαθαίνει πράγματα για να τα αναπαράγει σε εξετάσεις» λέει ο Άλαν Σμίδερς, διευθυντής του Κέντρου Ερευνών για την Εκπαίδευση και την Απασχόληση στο Πανεπιστήμιο του Μπάκιγχαμ. Είναι έπειτα ο «παράγων δάσκαλος». Καμιά φυσική άσκηση δεν μπορεί να εντυπώσει στο μυαλό τη διδασκαλία ενός βαρετού δασκάλου.

Ο Ντέιβιντ Ρέινολντς, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Πλίμουθ, πιστεύει ότι η εκμάθηση κατά διαστήματα μπορεί να βοηθήσει πολύ τους μαθητές καθώς περιορίζει την αποστήθιση και βελτιώνει και επιταχύνει την εκμάθηση. «Αν η μέθοδος αυτή είναι τόσο καλή όσο φαίνεται, μπορούμε να ξεμπερδέψουμε με τα στοιχειώδη σε κλάσμα του χρόνου που απαιτείται τώρα γι΄ αυτά και να επιτρέψουμε έτσι στα παιδιά να κάνουν πράγματα που απαιτούν σκέψη ανώτερου επιπέδου».
Με μια ματιά

● Η εκμάθηση κατά διαστήματα (spaced learning) είναι μια πρωτοποριακή μέθοδος διδασκαλίας ● Η εκπαιδευτική ύλη επαναλαμβάνεται τρεις φορές, με τη βοήθεια παρουσίασης σλάιντς, σε τρία διαδοχικά 20λεπτα μαθήματα.

● Το διάλειμμα ανάμεσα σε κάθε επανάληψη διαρκεί 10 λεπτά. Οι μαθητές κάνουν κάποια σωματική δραστηριότητα (όπως π.χ. παίζουν μπάσκετ)

● Το σύνολο της διδασκαλίας της εκπαιδευτικής ενότητας διαρκεί περίπου 90 λεπτά.

● Η μέθοδος έγινε γνωστή όταν ο διευθυντής του Γυμνασίου-Λυκείου του Μονκσίτον άρχισε να την εφαρμόζει στους μαθητές του, που άρχισαν να περνούν τις κρατικές εξετάσεις σε χρόνο ρεκόρ ● Οι μαθητές εκμεταλλεύονται τον χρόνο που κερδίζουν για να ασχοληθούν με επιστημονικά πειράματα, δεξιότητες, τέχνες, αθλητισμό Ο δημοσιογράφος της «Γκάρντιαν» Πάτρικ Μπάρκχαμ επέστρεψε στα θρανία για να δοκιμάσει τη μέθοδο. Διδάχτηκε Φυσική για 90 λεπτά. Έπειτα από 5 ημέρες έδωσε εξετάσεις και πήρε άριστα

ta nea 21-02-09

τελικα τι ειναι "παιδεια";η δυνατοτητα του μαθητη να δινει εξετασεις και να τις περναει ή αυτο που υποστηριζει ο Αινστάιν "εκπαιδευση ειναι αυτο που μενει οταν λησμονήσουμε ό,τι διδαχτηκαμε;"το κεφαλι του παιδιου ειναι δοχείο να το γεμισεις για να μπορει να το αδειασει στις εξετασεις ή σπιρτο να το αναψεις και να μπορει μονος του μετα να παραγει φως;το σωστο ειναι να "διοχετευει" γνωσεις ο δασκαλος ή να "ενσταλαζει"και να "μεταγγιζει"γνωσεις ,και ποια η διαφορα των ρηματων αυτών και των διαδικασιών που εκφραζονται μεσα απο αυτα;

1 σχόλιο:

stelko1984 είπε...

‘‘Και πρώτα απ’ όλα τι εννοούμε λέγοντας παιδεία:την πληροφορία,την τεχνική,το δίπλωμα εξειδίκευσης,που εξασφαλίζει γάμο,αυτοκίνητο και ακίνητο με πληρωμή την πλήρη υποταγή του εξασφαλισθέντος ή την πνευματική και ψυχική διάπλαση ενός ελεύθερου ανθρώπου με τεχνική αναθεώρησης και ονειρικής δομής,με αγωνία απευλευθέρωσης και με διαθέσεις μιας ιπτάμενης φυγής προς τ΄άστρα³³
ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ