Δημοφιλείς αναρτήσεις

Πέμπτη, 23 Ιουνίου 2011

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ 2011

Το 20,44% των γραπτών βαθμολογήθηκαν με βαθμό κάτω από τη βάση 21,08% των γραπτών κυμάνθηκαν στην κλίμακα 15-17,9 και η πλειοψηφία (38,55%) των υποψηφίων απέσπασαν βαθμολογία ανάμεσα σε 12 και 14,9. μόλις το 1,04% των γραπτών στη Νεοελληνική γλώσσα βαθμολογήθηκαν με Άριστα δηλαδή από 18 μέχρι και 20.

Φυσική Θετικής Κατεύθυνσης άριστα κρίθηκε το 13.84%.
Χημεία Θετικής Κατεύθυνσης άριστα κρίθηκε ένα εντυπωσιακό ποσοστό της τάξεως του 36,54%.
Αρχές Οικονομικής Θεωρίας άριστα κρίθηκε το 23,52%.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης το 11,09% ήταν στην κλίμακα Άριστα (18 - 20).
Νεοελληνική Λογοτεχνία τα γραπτά που απέσπασαν άριστα (18 - 20), το 4,34%.
Αρχαία Ελληνικά Θεωρητικής Κατεύθυνσης το 2,78% των γραπτών απέσπασαν άριστη βαθμολόγηση (18-20).
Βιολογία Γενικής Παιδείας το 18,96% των γραπτών αρίστευσε(18-20)
Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής 21,3% απέσπασαν άριστη βαθμολογία (από 18-20).
Ιστορία Γενικής Παιδείας τα άριστα γραπτά, 7,32%.
Πηγή εφημεριδα ΝΕΑ 21-6-11

Ιδιαίτερη μνεία στα παιδιά Ηλιοπουλου Αλεξάνδρα (18 έκθεση),Βασιλακοπούλου χαρα (18,3),Τσεκε Δέσποινα (19,1),Σαραφιανου Εύα (18,1),Γεωργιαδη Φοιβο (18,1),Πλευρακη Ορέστη (93 ο ένας διορθωτής 17,7 τελικό),Αννα μαρια Λιογα (91 ο ένας τελικο 17,5), Τσιρωνη Αννα (18,2 ) αλλά και σε όλα τα παιδιά που περασαν το φασμα του 17 και 17,5 (Αθανασίου χριστινα, Νταλακου Κασσιανή, Κλαουδατου Μαριλια, Φιλιππαιου νικολετα, Κυριαζη Αλεξανδρο, Μπεζαντακου όλγα,Δαβρη Σοφία,Δούμα Αφροδιτη,Εγκιαζαρωφ Λίλιαν γιατί στην έκθεση υπάρχει κι ο αστάθμητος παράγοντας, το «φίλτρο» του διορθωτή που συχνά παραμορφώνει την εικόνα του γραπτού..Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά που έδωσαν τις δημιουργικές τους ώρες,το απάνθισμα της εφηβείας τους παλεύοντας για το όνειρο. Και αυτα ,με το 16 και το 16,5 στην έκθεση (Πλαγιανος Γιωργος,Κουτσουκου Δημητρα,Τσιούστας Χαρης, Κοτρώτσου Ελευθερια,Αθανασιου αποστολης,Βαφειαδου Κατερινα,Μαντζιος Γιώργος, Παπάζογλου Κέλλη, Νικολακοπουλος άκης, Γκαραγκούνης Κωστας, Ευθυμιου Φωτης),και αυτά που έσπασαν το φράγμα του 15 (Ραφτοπουλου Αθηνα,Μισιτζη Αγγέλικα,Τραχανας Μανολης,Σπυροπουλος Αγγελος,Κατωγιαννακη Σεμινα,Ντεκουλη Μαντω,Σαμαρτζης Πανος,Γιολαντα Χαβελλα,Αριζος Σταυρος,Παπαδατου Ελισαβετ,Σιμιτζη Ελλη…βρακατσελη Ελφια…και ολα τα παιδια που έδωσαν την προσωπική τους μάχη … απλώς αναφερόμαστε στην έκθεση επειδή σ αυτό το μάθημα δεν είναι ο μαθητής και το γραπτό, όπως στα άλλα μαθήματα ,είναι ο μαθητής και ,συχνά ,τρεις διαφορετικές οπτικές γωνίες ,των διορθωτών. Απλώς αυτά τα παιδιά αντιπαλεύοντας αυτό το προσωπικό «φίλτρο» των διορθωτών,που φάνηκε και στη λογοτεχνία της θεωρητικής κατεύθυνσης με τις πολλές αναβαθμολογήσεις και αποκλίσεις, στάθηκαν πιο τυχερά. Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά και στο καθένα ξεχωριστά που μας έδωσαν τις πιο δημιουργικές τους ώρες,το πιο όμορφο κομμάτι της ζωης τους …είναι όλα νικητές σ αυτην την πρώτη μεγάλη μάχη της ζωής τους που πρέπει να τους αφήσει γεύση επιτυχίας γιατι παλεψαν,ματωσαν και αυτό είναι το αντικειμενικό, μεγάλο κέρδος που αποκόμισαν που δεν αποτιμάται με μόρια γιατί είναι κατάθεση ψυχής και όχι αριθμών…..

Κυριακή, 12 Ιουνίου 2011

περι ζεΪμπέκικου

________________________________________
Το ζεϊμπέκικο δύσκολα χορεύεται. Δεν έχει βήματα είναι ιερατικός χορός με εσωτερική ένταση και νόημα που ο χορευτής οφείλει να το γνωρίζει και να το σέβεται.

Είναι η σωματική έκφραση της ήττας. Η απελπισία της ζωής. Το ανεκπλήρωτο όνειρο. Είναι το «δεν τα βγάζω πέρα». Το κακό που βλέπεις να έρχεται. Το παράπονο των ψυχών που δεν προσαρμόστηκαν στην τάξη των άλλων.

Το ζεϊμπέκικο δεν χορεύεται ποτέ στην ψύχρα ει μη μόνον ως κούφια επίδειξη. Ο χορευτής πρέπει πρώτα «να γίνει», να φτιάξει κεφάλι με ποτά και όργανα, για να ανέβουν στην επιφάνεια αυτά που τον τρώνε.

Η περιγραφή της προετοιμασίας είναι σαφής:

Παίξε, Χρήστο, το μπουζούκι, ρίξε μια γλυκιά πενιά, σαν γεμίσω το κεφάλι, γύρνα το στη ζεϊμπεκιά. (Τσέτσης)

Ο αληθινός άντρας δεν ντρέπεται να φανερώσει τον πόνο ή την αδυναμία του• αγνοεί τις κοινωνικές συμβάσεις και τον ρηχό καθωσπρεπισμό. Συμπάσχει με τον στίχο ο οποίος εκφράζει σε κάποιον βαθμό την προσωπική του περίπτωση, γι' αυτό επιλέγει το τραγούδι που θα χορέψει και αυτοσχεδιάζει σε πολύ μικρό χώρο ταπεινά και με αξιοπρέπεια. Δεν σαλτάρει ασύστολα δεξιά κι αριστερά• βρίσκεται σε κατάνυξη. Η πιο κατάλληλη στιγμή για να φέρει μια μαύρη βόλτα είναι η στιγμή της μουσικής γέφυρας, εκεί που και ο τραγουδιστής ανασαίνει.

Ο σωστός χορεύει άπαξ• δεν μονοπωλεί την πίστα. Το ζεϊμπέκικο είναι σαν το «Πάτερ Ημών». Τα είπες όλα με τη μία.

Τα μεγάλα ζεϊμπέκικα είναι βαριά, θανατερά:
Ίσως αύριο χτυπήσει πικραμένα του θανάτου η καμπάνα και για μένα. (Τσιτσάνης)

Τι πάθος ατελείωτο που είναι το δικό μου, όλοι να θέλουν τη ζωή κι εγώ το θάνατό μου. (Βαμβακάρης)

Το ζεϊμπέκικο δεν σε κάνει μάγκα*• πρέπει να είσαι για να το χορέψεις. Οι τσιχλίμαγκες με το τζελ που πατάνε ομαδικά σταφύλια στην πίστα εκφράζουν ακριβώς το χάος που διευθετεί η εσωτερική αυστηρότητα και το μέτρο του ζεϊμπέκικου.

Το ζεϊμπέκικο δεν χορεύεται σε οικογενειακές εξόδους ή γιορτές στο σπίτι• απάδει προς το πνεύμα. Πόσο μάλλον όταν υπάρχουν κουτσούβελα που κυκλοφορούν τριγύρω παντελώς αναίσθητα. Είναι χορός μοναχικός.

Όταν το μνήμα χάσκει στα πόδια σου, ο τόπος δεν σηκώνει άλλον. Είναι προσβολή να ενοχλήσει μια ξένη κι απρόσκλητη παρουσία. Γι' αυτό κάποιοι ανίδεοι αριστεροί διανοούμενοι ερμήνευσαν την επιβεβλημένη ερημία του χορού με τα δικά τους φοβικά σύνδρομα• αποκάλεσαν το ζεϊμπέκικο «εξουσιαστικό χορό», που περιέχει, δήθεν, μια «αόρατη απειλή». Είδαν, φαίνεται, κάποιον σκυλόμαγκα να χορεύει και τρόμαξαν. Όμως, και έναν κυριούλη αν ενοχλήσεις στο βαλσάκι του, κι αυτός θα αντιδράσει.

Το ζεϊμπέκικο δεν είναι γυναικείος χορός.
Απαγορεύεται αυστηρώς σε γυναίκα να εκδηλώσει καημούς ενώπιον τρίτων• είναι προσβολή γι' αυτόν που τη συνοδεύει. Αν δεν είναι σε θέση να ανακουφίσει τον πόνο της, αυτό τον μειώνει ως άντρα και δεν μπορεί να το δεχτεί.
Και στο μάτι δεν κολλάει.
Μια γυναίκα δεν είναι μάγκας• είναι θηλυκό ή τίποτα. Κι ένας άντρας, πρώτα αρσενικό και μετά όλα τ' άλλα. Αυτό είναι το αρχέτυπο. Κι αν το εποικοδόμημα γέρνει καμιά φορά χαρωπά, η βάση μένει ακλόνητη. Εξαιρούνται οι γυναίκες μεγάλης ηλικίας που μπορεί να έχουν προσωπικά βάσανα: χηρεία ή πένθος για παιδιά.

(Κι όμως είδα σπουδαίο ζεϊμπέκικο από δύο γυναίκες• τη Λιλή Ζωγράφου, που αυτοσχεδίαζε έχοντας αγκαλιάσει τον εαυτό της από τους ώμους με τα χέρια χιαστί σαν αρχαία τραγωδός• και μια νεαρή πουτάνα σε ένα καταγώγιο των Τρικάλων, πιο αυτεξούσια απ' όλους τους αρσενικούς εκεί μέσα.) Η μεγάλη ταραχή είναι οι χωρικοί. Σε πλατείες χωριών, με την ευκαιρία του τοπικού πανηγυριού ή άλλης γιορτής, κάτι καραμπουζουκλήδες ετεροδημότες χορεύουνε ζεϊμπέκικο στο χώμα• προφανώς για να δείξουνε στους συγχωριανούς τους πόσο μάγκες γίνανε στην πόλη. Οι άνθρωποι της υπαίθρου δεν έχουν μπει στο νόημα κι ούτε μπορούν να εννοήσουν. Τα δικά τους ζόρια είναι κυκλικά• έρχονται, περνάνε και ξαναέρχονται σαν τις εποχές του χρόνου. Δεν είναι όλη η ζωή ρημάδι. Γι' αυτό χορεύουν εξώστρεφα, κάνουν φούρλες, σηκώνουν το γόνατο ή όλο το πόδι, κοιτάνε τους γύρω αν τους προσέχουν, χαμογελάνε χορεύοντας. Μιλάνε με τον Θεό των βροχών και του ήλιου, όχι τον σκοτεινό Θεό του χαμόσπιτου και των καταγωγίων.

Δεν γίνεται καν λόγος για το τσίρκο που χορεύει επιδεικτικά, σηκώνει τραπέζια με τα δόντια και ισορροπεί ποτήρια στο κεφάλι του. Ή τη φρικώδη καρικατούρα ζεϊμπέκικου που παρουσιάζουν οι χορευτές στις παλιές ελληνικές ταινίες και προσφάτως στα τηλεοπτικά σόου.

Το ζεϊμπέκικο είναι κλειστός χορός, με οδύνη και εσωτερικότητα. Δεν απευθύνεται στους άλλους. Ο χορευτής δεν επικοινωνεί με το περιβάλλον. Περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό του, τον οποίο τοποθετεί στο κέντρο του κόσμου. Για πάρτη του καίγεται, για πάρτη του πονάει και δεν επιζητεί οίκτο από τους γύρω. Τα ψαλίδια, τα τινάγματα, οι ισορροπίες στο ένα πόδι είναι για τα πανηγύρια. Το πολύ να χτυπήσει το δάπεδο με το χέρι «ν' ανοίξει η γη να μπει».

Και, όσο χορεύει, τόσο μαυρίζει.

Πότε μ' ανοιχτά τα μπράτσα μεταρσιώνεται σε αϊτό που επιπίπτει κατά παντός υπεύθυνου για τα πάθη του και πότε σκύβει τσακισμένος σε ικεσία προς τη μοίρα και το θείο.

Τα παλαμάκια που χτυπάνε οι φίλοι ή οι γκόμενες καλύτερα να λείπουν. Ο πόνος του άλλου δεν αποθεώνεται. Το πιο σωστό είναι να περιμένουν τον χορευτή να τελειώσει και να τον κεράσουν. Να πιούνε στην υγειά του• δηλαδή να του γιάνει ο καημός που τον έκανε να χορέψει. Ειπώθηκε πως το ζεϊμπέκικο σβήνει.

Ο αρχαϊκός χορός της Θράκης που τον μετέφεραν οι ζεϊμπέκηδες στη Μικρά Ασία και τον επανέφεραν στην Ελλάδα οι πρόσφυγες του 1922 έχει ολοκληρώσει τον ιστορικό του κύκλο• δεν έχει θέση σε μια νέα κοινωνία με άλλα αιτήματα και άλλες προτεραιότητες.
Μπορεί και να γίνει έτσι.

Αν χαθούν η αδικία, ο έρωτας και ο πόνος• αν βρεθεί ένας άλλος τρόπος που οι άντρες θα μπορούν να εκφράζουν τα αισθήματά τους με τόση ομορφιά και ευγένεια, μπορεί να χαθεί και το ζεϊμπέκικο. Όμως βλέπεις μερικές φορές κάτι παλικάρια να γεμίζουν την πίστα με ήθος και λεβεντιά που σε κάνουν να ελπίζεις όχι απλώς για τον συγκεκριμένο χορό, αλλά για τον κόσμο ολόκληρο.
---------
* Ο μάγκας είναι άντρας σεμνός, καλοντυμένος και μοναχικός. Δεν είναι επιδεικτικό κουτσαβάκι και αλανιάρης. Όπως αναφέρεται και στο Μείζον Ελληνικό Λεξικό, «μάγκας: έξυπνος και με συμπεριφορά που ταιριάζει σε άντρα».

ΠΗΓΗ:ΤΑ ΝΕΑ 14-9-2002
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΧΑΡΙΤΟΠΟΥΛΟΣ

Πέμπτη, 9 Ιουνίου 2011

η λογικη του παραλογου....




πηγα να ψωνισω σε ενα πολυκαταστημα τροφιμων.αφηρημενη παιρνω ντοματες αλλα διαπιστωνω πως ειναι εισαγωγης,Ολλανδιας.τις επιστρεφω στο ραφι.προχωρωντας στη συνεχεια εκπλησσομαι γιατι τα περισσοτερα απο τα προϊόντα ειναι επισης εισαγωγής.τα αφηνω στη θεση τους,αγοραζω τα υπολοιπα που θελω φροντιζοντας να ειναι ελληνικα (του τυπου "νικας","υφαντής" κλπ και η μεγαλυτερη έκπληξη ηταν στη σακκουλα του καταστηματος που στην πισω πλευρα ειχε το "ντυνομαι,τρωω,κανω τουρισμο ελληνικα" .εκτος απο υποκρισια το θεωρησα υποτιμηση νοημοσυνης, και οχι μονον, την κινηση αυτη.οταν στα ραφια σου δεν βλεπω ελληνικα προϊόντα ,με αποκορυφωμα τις ντοματες ,πού απευθυνεσαι,τι θελεις να πεις,βασει ποιου νομου λειτουργείς έτσι; και ποιος ελληνας ειναι αυτος που θα αγορασει ολλανδικες ντοματες και ισπανικα λεμονια;ή θα έπρεπε να αγορασω καποια απο αυτα και να τα πεταξω στο Συνταγμα ,εκει που πρεπει; δεν θα επρεπε να απαγορευονται παρομοιες κινησεις; (δεν εννοω το πεταγμα στην πλατεια αλλα

Πέμπτη, 2 Ιουνίου 2011

το σπιτι στο βοσπορο

Διαβασα το βιβλιο αυτό του Zoυλφί Λιβανελί που τον ειχα παρακολουθήσει σε συναυλιες με το Μικη και την Φαραντουρη πριν χρονια.(Τούρκος συγγραφέας, σκηνοθέτης, συνθέτης και πρεσβευτής καλής θέλησης στην UNESCO.)Μου αρεσε όχι μονο από πλευρας λογοτεχνικης, η γλωσσα,η περιγραφη ,ο μετρημενος λυρισμος,ο τροπος περιγραφης αλλά και η ανατομια που κανει στη συγχρονη τουρκια και το διεισδυτικο του ματι στην καθημερινοτητά της.Περισσοτερο ,όμως με ικανοποιησε το ότι υπαρχουν ανοιχτα μυαλα στη γειτονικη χώρα που γνωριζουν την ιστορια και δε δισταζουν να την καταγραψουν(ο Λιβανελι στο συγκεκριμένο βιβλιο με υπαινικτικο τροπο).Ενα τέτοιο μυαλο είναι και η
Safak, Elif με το βιβλιο της «το μπασταρδο της κωνσταντινουπολης»(εκδ.Λιβανη) που κατηγορήθηκε για "προσβολή του τουρκισμού", δυσφήμηση της τουρκικής εθνικής ταυτότητας, βάσει του άρθρου 301 του Τουρκικού Ποινικού Κώδικα.Ενα τετοιο μυαλο είναι και η Τομρίς Γκιριτλίογλου, σκηνοθετης της ταινίας «Πληγές του φθινοπώρου»που κατεδειξε τα οσα διαδραματιστηκαν το Σεπτεμβρη του 1955 στην πολη αγγιζοντας με τολμηρο τροπο σημεια που θα επρεπε να γνωριζουν οι νεοτεροι γειτονες γιατι ,όπως αναφερει κι ο Λιβανελι στο βιβλιο του «να φοβασαι τον αναστεναγμό του αδικημενου»
Με ικανοποίησε τελικα το βιβλιο,όχι μονο ως αναγνωστη αλλα ως Ρωμιά που κουβαλαει στα κυτταρά της έναν βαθυ αναστεναγμο…………….